کانکس فست فود یا کانکس رستوران یکی از المان‌ها و سازه‌هایی است که به تازگی آن‌ها در خیلی بیشتر در شهر و جاده‌ها می‌بینیم. از آنجاییکه تامین نیاز به غذا و خوراک که به عنوان یکی از نیازهای اولیه انسان شناخته می‌شوند، همیشه در اولویت است، سرمایه‌گذاران و کسانی که به دنبال راه اندازی یک کسب و کار هستند، اغلب به راه اندازی یک فست فود یا رستوران به عنوان یک گزینه سودآور نگاه می‌کنند اما پس از آنکه با هزینه‌های راه اندازی چنین کسب و کاری آشنا می‌شوند، معمولاً از انتخاب خود صرفنظر کرده و انتخاب خود را تغییر می‌دهند. معمولاً هزینه‌های راه اندازی یک رستوران و فست فود شامل اجاره یا خرید فضای کاری برای رستوران، خرید تجهیزات آشپزخانه، دکوراسیون و طراحی داخلی، مجوز‌ها و بیمه‌ها، حقوق به نیروی انسانی و هزنیه تبلیغات و بازاریابی است.

در میان تمامی هزینه‌هایی که برای راه اندازی یک فست فود نام برده شد، بیشترین هزینه برای خرید یا اجاره یک فضای کاری است. به همین منظور برای تسهیل راه اندازی یک فست فود، خرید کانکس به عنوان یک راهکار و ایده عالی و جدید بسار هومشندانه به نظر می‌رسد. کانکس سازه پیش ساخته‌ی ماژولار است که به سرعت قابل نصب و استفاده و حتی جا به جایی است. در این نوشتار درباره کانکس‌ فست فود، مزایا و معایب کانکس رستوران در مقابل بنای ساختنمای و سنتی، انواع کانکس فست فود ثابت و متحرک، امکانات این نوع کانکس، مجوز کانکس فست فود و همچنین قیمت کانکس فست فود توضیحات کاملی ارائه خواهد شد.

کانکس رستورانی شیشه ای

کانکس رستوران چیست؟


کانکس فست فود، سازه‌ای پیش ساخته است که برای کاربری رستوان و عرضه غذا به امکانات خاصی مجهز شده است. این کانکس‌ها می‌توانند فقط برای عرضه یا عرضه و سرو استفاده شوند. کانکس فست فود یا کانکس رستوران معمولاً به شکل کامل به تجهیزات آشپزخانه، فضای سرویس‌دهی و برخی اماکانات رفاهی دیگر مجهز هستند. این کانکس‌ها می‌توانند متجرک یا ثابت باشند و در صورت نیاز به موقعیت‌های مکانی دیگری منتقل شوند.

تاریخچه استفاده از کانکس فست فود یا کانکس رستوران

استفاده از کانکس (کانتینر) به عنوان محل عرضه غذای خیابانی (فود تراک) طور خاص به ایالات متحده آمریکا برمی‌گردد. در دهه‌های اخیر، استفاده از کانکس‌های قابل حمل برای فروش غذا به یکی از کسب و کارهای محبوب تبدیل شده است. در ایران نیز استفاده از این کانکس‌ها به شدت رواج پیدا کرده است. استفاده از کانکس های فست فود متحرک در رستوران‌های بین راهی، نمایشگاه‌های فصلی و عرضه غذای خیابانی مرسوم است. به عنوان یکی از مثال ها می توانیم به خیابان 30 تیر اشاره کنیم که تمامی اغذیه فروشی‌های این خیابان با کانکس طراحی شده‌اند.
در آمریکا، این نوع از کسب‌وکارها به خصوص از اوایل دهه ۲۰۱۰ به محبوبیت زیادی رسیدند. با این حال، ایده استفاده از کانتینرهای حمل و نقل برای فروش غذا در کشورهای مختلف دیگر نیز به سرعت در حال گسترش است. علت این امر به دلیل مزایای اقتصادی کانکس فست فود بر‌میگردد. استفاده از کانکس برای فست فود سبب کاهش هزینه‌های ثابت می‌شود. قابلیت جا به جایی آسان کانکس فست فود به ویژه در محیط‌های شهری سبب ترویج هرچه بیشتر استفاده از این سازه‌ها به جای ساختمان برای فست فود شده است.

انواع کانکس فست فود

دسته‌بندی‌های مختلفی را می‌توان برای انواع کانکس بیان کرد، از نظر نوع متریال استفاده شده، از نظر متراژ و در نهایت از نظر نوع نما اما برای کانکس فست فود یا کانکسی که لازم است به عنوان یک کانکس رستوران استفاده شود، طبقه بندی و دسته‌بندی آن‌ها در دو کلاس زیر بیشترین کاربرد را دارد.

  1. کانکس فست فود ثابت 
  2. کانکس فست فود متحرک چرخدار

در ادامه درباره هر 2 نوع کانکس رستورانی توضیحات کاملی ارائه خواهد شد.

کانکس فست فود ثابت

در معرفی کانکس توضیح داده شد که کانکس سازه‌ای قابل حمل و جا به جایی است و از این موضوع به عنوان یک مزیت استفاده از کانکس‌ها نامبرده شد. اینکه یکی از دسته‎‌بندی‌های کانکس به عنوان کانکس ثابت شناخته می‌شود، نفی و نقض ویژگی قابلیت جا به جایی این نوع کانکس‌ها نیست. منظور از کانکس رستورانی ثابت، سازه‌ای است که برای حمل و جا به جایی آن نیاز به جرثقیل و تریلی است و این سازه به راحتی از روی زمین جدا شده و با قرارگیری روی یک کشنده مخصوص به مکان دیگری منتقل می‌شود. این ویژگی آنجایی جذاب می‌شود که اگر یک سازمانی مانند شهرداری نسبت به استفاده و جانمایی از کانکس رستورانی در موقعیتی شکایت داشته باشد، این سازه به راحتی از نقطه A به نقطه B قابل انتقال است و نیازی به تخریب سازه کانکس نیست.

کانکس فست فود ثابت
عکس از کانکس فست فود ثابت

کانکس فست فود متحرک چرخدار

برای یک کانکس فست فود متحرک، قابلیت جا به جایی از طریق چرخ و لاستیک فراهم گردیده است و این سازه به وسیله قلاب خاصی که در پشت یا جلوی این کانکس تعیبیه شده است به یک وسیله نقلیه مانند خودروی سواری یا وانت یا هر وسیله دیگری متصل شد و به مکان دلخواه منتقل یا به اصطلاح یدک کش می‌شود. در کنار مزیت‌های استفاده از این نوع کانکس باید به محدودیت‌هایی که در طراحی این نوع کانکس‌ها اشاره کرد. محدودیت‌هایی از نظر وزن و ظاهر و ابعاد کانکس فست فود متحرک از این دست محدودیت‌ها هستند. استفاده از کانکس متحرک به عنوان فست فود یا رستوران، سبب به وجود آمدن مفهوم جدید و محبوبی به نام فود تراک شد.

کانکس فست فود چرخدار متحرک
عکس از کانکس فست فود چرخدار متحرک

کاربرد کانکس فست فود

اگرچه استفاده از کانکس فست فود هیچگونه محدودیتی ندارد و در هر شرایطی می‌توان از کانکس به عنوان رستوران استفاده کرد اما کاربرد کانکس فست فود در حال حاضر در موقعیت‌های زیر رواج بیشتری دارد

  1. مناطق توریستی و گردشگری که هزینه ساخت و ساز در این مناطق بسیار بالاست.
  2. مناطق تاریخی که به دلیل محدودیت‌های بافتی امکان ساخت و ساز در این مناطق فراهم نیست.
  3. مناطقی که با محدودیت جغرافیای امکان ساخت و ساز در آن‌ها نیست مانند جنگل‌ها و کویرها.
  4. مناطقی که میزبان نمایشگاه‌های سالیانه و فصلی هستند.
  5. مناطقی که به عنوان استراحتگاه بین جاده‌ای شناخته می‌شوند.

مشخصات فنی کانکس فست فود

انعطاف‌پذیری بالای کانکس‌ها طراحی و ساخت این سازه‌ها را با تنوع زیادی رو به کرده است اما به شکل استاندارد، کانکس‌های رستورانی با مشخصات و استاندارد‌های زیر ساخته می‌شوند:

  1. اسکلت و شاسی کانکس : اسکلت کانکس فست فود از نوع پروفیل سنگین ۴۰×۴۰ و ۸۰×۴۰ با پوشش ضد زنگ ساخته می‌شود. این اسکلت باعث می‌شود که کانکس رستورانی مقاومت و دوام بالایی داشته باشد.
  2. پوشش خارجی: پوشش خارجی کانکس فست فود از ورق گالوانیزه شادولاین (فرمدار) با رنگ کوره‌ای ساخته می‌شود. این پوشش باعث می‌شود که کانکس فست فود در برابر شرایط آب و هوایی مقاوم باشد و نمای زیبا و مدرنی داشته باشد.
  3. پوشش داخلی : پوشش داخلی کانکس رستوران از P.V.C روکش دار با عایق پلی استایرن ساخته می‌شود. این پوشش باعث می‌شود که کانکس رستوران عایق حرارتی و صوتی مناسبی داشته باشد.
  4. درب و پنجره‌ها:​ درب و پنجره کانکس رستورانی از آلومینیوم ساخته می‌شود. درب و پنجره کانکس رستوران دارای سیستم قفل و کلید می‌باشند و امکان دید و نور مناسب را به داخل کانکس رستوران فراهم می‌کنند.
کانکس فست فود بزرگ

تجهیزات کانکس فست فود

کانکسی که قرار است از آن به عنوان کانکس فست فود یا کانکس رستورانی استفاده شود باید برای این منظور تجهیز شده باشد. از جمله تجهیزات لازم و ضروری برای یک کانکس فست فود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. وسایل آشپزخانه : بسته به نوع غذای قابل عرضه و منوی رستوران این وسایل می‌توانند  گریل، سرخ کن، فر و اجاق‌های پخت و پز.
  2. یخچال و فریز : از انواع مختلف یخچال و فریزهای خنک کننده برای عرضه نوشیدنی و نگهداری مواد غذایی در این کانکس‌ها استفاده می‌شود.
  3. میز طبخ : این کانکس‌ها به انواع میز و فضای لازم برای تخته کاری و آماده سازی مواد پخت و پز مجهز هستند.
  4. سیستم تهویه : یک کانکس رستورانی به یک سیستم تهویه مطبوه جهت تنظیم دمای داخل کانکس مجهز است. 
  5. هود و هواکش :  جهت خروج دود و بوی ناشی از پخت و پز، هواکش و هودهای صنعتی و آشپزخانه‌ای برای این کانکس‌ها در نظر گرفته شده است.
  6. میز و صندلی :  اگر از فضای کانکس برای سرو غذا در کانکس رستوارنی استفاده شود، لازم است با استفاده از میز و صندلی‌های رستورانی، این فضا تجهیز شود.

علاوه بر موارد ذکر شده از آنجایی که کانکس‌های فست فود و کانکس‌های رستورانی به عنوان کانکس با کاربری خاص محسوب می‌شوند در نظر گرفتن قابلیت شستشو ظروف و سطوح برای کانکس فست فود ضروری است که برای این منظور کانکس به لوله‌کشی آب و فاضلاب مجهز شده است.. این کانکس‌‌ها معمولاً به سینک ظرفشویی  دو لنگه ، آبچکان و کابینت برای نگه‌داری ظروف و .. مجهز هستند. سیستم اطفا حریق نیز از ویژگی‌هایی است که برای ایمنی بیشتر این کانکس‌ها می‌توان در نظر گرفت.

کانکس فست فود با نمای آجری

طراحی داخلی کانکس فست فود

طراحی داخلی کانکس فست فود باید به گونه ای باشد که فضای کافی برای استقرار تجهیزات و امکانات فست فود را داشته باشد و همچنین باید دارای ظاهری مدرن و جذاب باشد. این طراحی داخلی می‌تواند بر موفقیت کسب  و کار تاثیر چشمگیری داشته باشد.

نکات مهم در طراحی داخلی کانکس فست فود عبارتند از :

  1. استفاده از رنگ ها و نورپردازی مناسب می تواند به ایجاد فضایی جذاب و دلنشین در کانکس فست فود کمک کند.​
  2. استفاده از متریال با کیفیت می تواند به افزایش دوام و زیبایی کانکس فست فود کمک کند.
  3. استفاده از تجهیزات مدرن می تواند به بهبود عملکرد کانکس فست فود کمک کند. این تجهیزات مانند سیستم تهویه مناسب، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و پیشخوان برای سرویس دهی به مشتریان و همچنین تجهیزات آشپزخانه، هستند.​

مجوز کانکس رستوران

از آنجاییکه کانکس به عنوان سازه موقت شناخته می‌شود، استفاده و بهره‌برداری از این سازه نیاز به مجوز خاصی ندارد. اما از آنجاییکه پخش و طبخ غذا به شکل مستقیم با سلامت عموم افراد جامعه ارتباط مستقیم دارد، نظارت وزارت بهداشت بر این کسب و کارها بیشتر است و شاید نیاز به اخد کارت سلامت و مجوز قعالیت به عنوان پخش و طبخ غذا باشد.

خرید کانکس فست فود آماده یا ساخت کانکس فست فود در محل

بسته به نیاز و سلیقه مشتری و خریدار کانکس، ممکن است گزینه‌های مختلفی پیش روی خریداران قرار گیرد. خرید کانکس آماده فست فود، سفارشی سازی کانکس‌های آماده و ساخت کانکس فست فود در محل و موقعیت مورد نظر از جمله انتخاب‌هایی است که می‌توان برای خرید یک کانکس فست فود در نظر گرفت

انواع مختلف کانکس فروشگاهی با قابلیت تغییر کاربری در کانکس سامان به شکل آماده وجود دارند که بلافاصله پس از خریداری به محل مورد نظر خریدار منتقل می‌شوند و به سرعت به بهره‌برداری می‌رسند اما اگر به هر دلیل مانند ابعاد بزرگتر یا  ترافیکی شدن بار کانکس و عدم امکان حمل و نقل کانکس با تریلی به شیوه معمول وجود نداشته باشد ساخت کانس فست فود در محل توسط کارشناسان و مهندسین شرکت سامان ایران در دستور کار قرار می‌گیرد.

 

کانکس فست فود توچال

قیمت کانکس فست فود

قیمت یک کانکس فست فود بسته به اینکه این کانکس آماده خریداری شود یا در محل و موقعیت مورد نظر مشتری ساخته شوند، متفاوت است اما مهمترین فاکتورها و عواملی که در تعیین قیمت کانکس عبارتند از :

  1. اندازه و ابعاد کانکس : بزرگ‌تر بودن کانکس به معنای هزینه‌های بیشتر برای ساخت و تجهیز آن است.
  2. تجهیزات داخلی : نوع و کیفیت تجهیزات آشپزخانه‌ای که در کانکس نصب می‌شود، تأثیر مستقیم بر هزینه‌ها دارد.
  3. متحرک یا ثابت بودن کانکس : کانکس‌های متحرک به دلیل نیاز به چرخ و لاستیک و یدک کش، هزینه بیشتری نسبت به کانکس‌های ثابت دارند.
  4. طراحی سفارشی : در صورتی که کانکس بر اساس نیازهای خاص و طراحی‌های ویژه ساخته شود، هزینه‌های بیشتری به همراه خواهد داشت.

جهت اسعلام قیمت و مشاوره رایگان خرید یا ساخت کانکس در محل می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی زیر با کارشناسان سامان ایران در ارتباط باشد.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر درباره انواع کانکس با ما تماس بگیرید.

این صفحه چقدر کمکتان کرد؟