با توجه به گسترش شرکتهای خصوصی و دولتی و ساخت کارخانجات که در فضاهای بسیار زیاد با دیوارهای طولانی و ساخت ویلاها و یا شهرک‌های توریستی که به مدت زیادی خالی از سکنه می باشد، نیاز به حضور شخصی در آن ویلا، شرکت و یا کارخانه جهت نگهبانی و مراقبت از اموال ضروری است. اتاقکی که بتوان نگهبان را در آن اسکان داد مورد نیاز همچنین اماکنی است.  یکی از راه‌های اسکان و حضور نگهبان در موقیعت مورد نظر، استفاده از کانکس‌های پیش ساخته است. 

به کانکس هایی که برای استقرار و اسکان نگهبان استفاده می‌شوند، کانکس نگهبانی گفته می‌شود.

از کانکس نگهبانی برای گاراژها، انبارها و محوطه‌های معمولی استفاده می‌شود و امکانات خاص و منحصر فردی در نوع پیش ساخته و آماده آن‌ها دیده نمی‌شود. این کانکس‌ها صرفاً فضایی را که نگهبان در داخل آن از آفتاب، باد و باران در امان باشد و به محیط هم مسلط باشد فراهم می‌کنند.

انواع کانکس نگهبانی

کانکس های نگهبانی را بر اساس جنس و نوع ورق ساخت کانکس به دو نوع اصلی زیر تقسیم بندی می‌کنند:

  1. کانکس نگهبانی گالوانیزه 
  2. کانکس نگهبانی ساندویچ پنل

هر کدام از این دو نوع کانکس نگهبانی مزیت های خاص خود را دارند که کاربرد و محل استفاده از کانکس و همچنین بودجه خریدار مشخص می کند که کدام نوع از کانکس نگهبانی برای او مناسب تر است. در کنار تفاوت هایی که در ادامه برای استفاده از این کانکس ها ذکر می‌شود، این دو نوع کانکس تفاوت چندانی در ظاهر و نما ندارند.

 

کانکس نگهبانی گالوانیزه
عکس از کانکس های نگهبانی ساخته شده از ورق گالوانیزه
کانکس نگهبانی ساندویچ پانل
عکس از کانکس های نگهبانی ساخته شده از ورق ساندویچ پنل

کانکس نگهبانی گالوانیزه

اگر نمی‌خواهید برای خرید کانکس زیاد هزینه کنید، بهتر است با مشخصات و کاربرد کانکس گالوانیزه بیشتر آشنا شوید. کانکس نگهبانی گالوانیزه از ورق های گالوانیزه ساخته شده است. در مقابل دیگر ورق پر استفاده در ساخت کانکس که ساندویچ پانل است، کانکس های ساخته شده از ورق گالوانیزه نسبت به تبادل گرما و صدا کمتر عایق هستند. کانکس های نگهبانی گالوانیزه به دلیل مقاوت بالای ورق گالوانیزه در مقابل زنگ زدگی و خوردگی برای محیط های مختلف و با شرایط آب و هوایی متفاوت کارآمد هستند.  با در نظر گرفتن ویژگی‌هایی مثل وزن سبک، حمل و نقل آسان  و نصب سریع و قیمت ارزان، این کانکس ها به عنوان یکی از گزینه های با اولویت بالا برای خریدارانی که قصد خرید کانکس نگهبانی را دارند تبدیل شده است.

کانکس نگهبانی ساندویج پانل

تفاوت اصلی بین کانکس نگهبانی ساندویچ پنل و کانکس گالوانیزه در مواد به‌کاررفته و ویژگی‌های عایق‌بندی این مواد است. کانکس ساندویچ پنل از لایه‌های مختلفی تشکیل شده است که شامل دو لایه بیرونی فلزی و یک لایه میانی از مواد عایق مانند پلی‌یورتان یا پلی‌استایرن می‌باشد. این ساختار موجب می‌شود کانکس ساندویچ پنل دارای عایق حرارتی و صوتی بهتری نسبت به کانکس گالوانیزه باشد و برای محیط‌هایی که نیاز به حفظ دمای داخلی دارند، بسیار مناسب است که همین موضوع باعث کاهش مصرف انرژی برای گرم کردن و سرد نگاه داشتن این کانکس ها است. تمامی این مزایا سبب شده که با توجه به بودجه در نظر گرفته شده برای خرید کانکس نگهبانی، این کانکس به عنوان یک گزینه مناسب و اقتصادی برای استفاده به عنوان پست نگهبانی و استقرار پرسنل تبدیل شود.

 

نمای کانکس نگهبانی

کانکس نگهبانی بر اساس نوع پوشش خارجی آن های نیز تقسیم بندی می کنند. دو نوع کانکس نگهبانی پر طرفدار بر اساس نمای خارجی عبارتند از :

  1. کانکس نگهبانی کامپوزیتی
  2. کانکس نگهبانی سایدینگ

اگر چه برای ساخت نمای خارجی کانکس نگهبانی استفاده از متریال های دیگر مانند چوب و سنگ نیز ممکن است، اما معمولا از این متریال ها برای ساخت کانکس نگهبانی استفاده نمی شود. در ادامه به بررسی نمای کانکس نگهبانی سایدینگ و نمای کانکس نگهبانی کامپوزیتی خواهیم پرداخت.

 

کانکس نگهبانی کامپوزیت

یکی از محبوبترین و پرکاربردترین کانکس های نگهبانی، کانکس کامپوزیتی می باشد. نمای کامپوزیت تقریبا شبیه نمای فلز تراش خورده و براق است که یک ظاهر بسیار مدرن به کانکس می دهد.  درکنار این ظاهر مدرن، وزن سبکتر کانکس نگهبانی کامپوزیتی آن را به یک گزینه ایده‌آل تبدیل کرده است، به تمامی این موارد عایق بندی حرارتی و صوتی را باید به ویژگی های کانکس کامپوزیتی اضافه کرد. در مجموع، کانکس نگهبانی کامپوزیتی به دلیل ترکیب سبک‌وزنی، مقاومت بالا، و ویژگی‌های عایق‌بندی مناسب، انتخابی کارآمد و اقتصادی برای بسیاری از پروژه‌های نگهبانی است.

کانکس نگهبانی سایدینگ​

نمای سایدینگ به نوعی پوشش بیرونی گفته می‌شود که به عنوان لایه‌ای محافظ روی دیوارهای خارجی ساختمان‌ها یا سازه‌های موقت مانند کانکس‌ها نصب می‌شود. این لایه علاوه بر حفاظت از بدنه سازه، می‌توانند برای افزایش زیبایی نمای کانکس مورد استفاده قرار گیرد. یکی از دلایل محبوبیت نمای سایدینگ برای کانکس، تنوع بالای متریال‌هایی است که میتوان با آن نمای سایدینگ را اجرا کرد. سایدینگ می‌تواند از موادی مانند چوب، فلز، وینیل یا فایبرسمنت ساخته شود که هرکدام ویژگی‌های منحصر به فردی دارند. مقاومت بالا در برابر شرایط محیطی از مهمترین مزایای سایدینگ است. این متریال‌ها معمولاً در برابر رطوبت، حرارت، و اشعه UV مقاوم هستند و نیاز به تعمیرات کم دارند.

 

کانکس نگهبانی کامپوزیتی
کانکس نگهبانی کامپوزیتی
کانکس نگهبانی سایدینگ
کانکس نگهبانی سایدینگ

موارد استفاده از کانکس نگهبانی

به طور کلی از کانکس نگهبانی همانطور که از نام آن پیداست برای حضور، استقرار و سکونت نگهبان در موقعیت مکانی خاصی که نیاز به مراقبت و حراست دارد، استفاده می‌شود. تعدادی از این موقعیت‌های مکانی عبارتند از :

  •  ورودی‌های شرکت ها و کارخانجات، بیمارستان‌ها و هر موقعیت مکانی که ورود و خروج در آن مهم است.
  •  اسکان نگهبان محله ها که امروزه در بیشتر نقاط شهر جهت کنترل عبور و مرور و امنیت محله نصب می‌شود.
  •  پارکینگ های طبقاتی و معمولی و محل های تجمع افراد مثل استادیوم و استخر و هر مکان دیگر.
  •  برای مراقبت از فضای کارگاه های بزرگ ساختمانی که تردد افراد و مهندسین و رانندگان زیاد است و نیاز به نگهبانی دقیق تر دارند
 

تجهیزات کیوسک های نگهبانی:

کانکس‌های نگهبانی در طرح‌ها و انواع مختلفی طراحی می‌شوند و بر اساس نوع استفاده‌ای که قرار است از کانکس شود، تجهیزات داخلی کانکس می‌تواند متفاوت باشد، اما به طرو کلی همه کانکس‌های نگهبانی امکانات زیر را دار هستند.

  • درب و پنجره‌های مستجکم با سیستم قفل و کلید
  • سیستم برق کشی با شماره تایید ul  یا CE
  • دیوارپوش داخلی از نوع PVC روکش دار یا MDF
  • کفپوش مستحکم
  • عایق‌های جداره ها از توع پلی استراین یا پیشم شیشه
  • پوشش خارجی دیواره‌ها و سقف از ورق فولادی گالوانیزه با رنگ الکترواستاتیک دو طرف
  • دو قلاب جهت بارگیری با جرثقیل

در شرایط خاص و سفارشی، امکان مجهزتر کردن یک کانکس نگهبانی به موارد زیر وجود دارد:

  1. تهویه مطبوع با سیستم گرمایش و سرمایش
  2. جانمایی تجهیزات دوربین مداربسته و سیستم مانیتورینگ
  3. انواع تجهیزات امنیتی مانند آزیر و سیستم اعلام حریق
  4. دید کامل 360 درجه‌ای محیط اطراف
 

جهت دریافت اطلاعات بیشتر درباره انواع کانکس با ما تماس بگیرید.

مزایای استفاده از کانکس نگهبانی به جای بنای ساختمانی

کانکس‌ها به عنوان سازه‌های پیش ساخته مزیت‌های بی‌شماری نسبت به سازه‌های ساختمانی و سنتی دارند، بعضی از این مزایا عبارتند از :

  • سرعت و سهولت در نصب  : کانکس نگهبانی را می‌توان در مدت زمان کوتاهیدر محل تعبیه شده نصب کرد. (کمتر از یک روز زمان برای انتقال کانکس زمان نیاز است)
  • امکان جا‌به‌جایی : کانکس نگهبانی این قابلیت را دارد که در هر زمان که نیاز بود، به فضای دیگری منتقل شود.  امکان جا به جایی کانکس‌ها ویژگی منحصر به فرد و جذاب آن‌ها است.
  • هزینه کمتر : هزینه سفارش و ساخت کانکس نگهبانی بسیار کمتر از ساخت بنای ساختمانی سنتی برای نگهبان است.
  • انعطاف پذیری بالا : هر تغییری که در طراحی کانکس مورد نظر خریدار و استفاده کننده از آن باشد، قابل انجام است. به شکل کلی، کانکس‌ها محدودتی در طراحی و .. ندارند.

متراژ کانکس نگهبانی

  • کانکس‌های نگهبانی در متراژهای متفاوت طراحی و ساخته می‌شوند. وقتی صحبت از متراژ کانکس به میان می‌آید، منظور مساحت فضای داخلی کانکس است که در ساده‌ترین شکل اگر کانکس مستطیلی یا مربعی شکل باشد، این مساحت حاصلضرب طول در عرض است و واحد آن متر مربع است.

معمولاً طول کانکس نگهبانی از 1.5 متر یا گاهاً در بعضی از مواقع کمتر (1 متری) شروع می‌شود و عرض کانکس نیز به شکل معمول 2.4 سانتی متر است که در بعضی از مواقع با توجه به عدم نیاز به فضای زیاد در کانکس نگهبانی این متراژ ها کمتر می‌شود.

برخی از متراژ های کانکس های نگهبانی پیش ساخته در کانکس سامان عبارتند از :

  • کانکس نگهبانی با ابعاد 1.5 متر طول در 1.5 متر عرض 
  • کانکس نگهبانی با ابعاد 2.4 متر طول در 2.4 متر عرض
  • کانکس نگهبانی با ابعاد 2.5 متر طول در 2 متر عرض

البته با توجه به ویژگی انعطاف‌پذیری در طراحی و استفاده از کانکس که در ابتدای این محتوا توضیح داده شد، کانکس‌های نگهبانی در طرح‌ها و ابعاد مختلفی مورد نیاز خریدارن و مشتریان آن‌ها قابل طراحی می‌باشند

 

 

پلان انواع کیوسک نگهبانی

نقشه‌های برخی از کیوسک‌های نگهبانی سامان ایران که به شکل پیش ساخته در این مجموعه تولید می‌شوند در زیر آورده شده است:

قیمت کانکس نگهبانی

قیمت کانکس نگهبانی به عوامل متعددی بستگی دارد که طور مستقیم و غیر مستقیم بر هزینه نهایی کانکس تاثیرگذار هستند. مهمترین این فاکتورها عبارتند از :

  1. متراژ کانکس
  2. نوع ورق ساخت کانکس
  3. نوع پوشش نمای خارجی کانکس
  4. تجهیزات داخلی کانکس

همانطور که گفته شد قیمت کانکس بر اساس متراژ و متریال‌های ساخت بر اساس نوع کاربرد متفاوت است.

در زیر قیمت تعدادی از کانکس های نگهبانی پیش ساخته و آماده نصب کانکس سامان آورده شده است:

نوع و متراژ کانکسقیمت
کیوسک نگهبانی (1/5*1/5)16.720.000 تومان
کیوسک نگهبانی درب پنجره آلمینیومی با سایه بان ( 1/5*1/5)18.370.000 تومان
کیوسک نگهبانی (2/40*2/40)21.670.000 تومان
کیوسک نگهبانی (2*2/50)21.670.000 تومان

 

تفاوت کانکس نگهبانی با برجک نگهبانی

برجک نگهبانی به اتاقی کوچک گفته می شود که در ارتفاع بلند  نصب می گردد تا بتواند از ارتفاع بالاتر به کل فضای تحت مراقبت خود احاطه داشته باشد.  برجک به سازه‌ای گفته می‌شود که در ارتفاع (سازه یا ارتفاعات طبیعی ) نصب می گردد که وظیفه کنترل ، حراست از محوطه در تیر رس خود را دارد. متراژ برجک نگهبانی از 1/5*1/5    ، 2*2/5  ،  2/5*2/5  تا 3*3 متغیر است.

برجک‌ها معمولاً با پروفیل 100*100 یا نبشی 12 که به بعنوان ستو استفاده شده  ساخته می‌شوند و  و برای بادبند از نبشی 7 یا پروفیل 70*70 استفاده می شود..

 از آنجاییکه برجک در ارتفاع نصب می‌شود، برای  مسیر راه پله یا دسترسی به اتاق نگهبان (بصورت موازی) از پروفیل 80*40 و  برای حفاظ نیز از پروفیل 20*20 استفاده می‌شود.

در بالای برجک ابعاد کانکس در هر اندازه که باشد بین 70 تا 90 cm بعنوان راهرو ترددی دور تا دور کانکس تعبیه می گردد که با حفاظ حداقل 90 cm متری که با پروفیل 20*20 تولید و نصب می گردد محار می شود. با توجه به استقرار چندین ساعته نگهبان در برجک نگهبانی اولویت اول برای ساخت این نوع کانکس استفاده از ورق‌های ساندویچ پانلی است.

به شکل کلی برجک نگهبانی همان کانکس نگهبانی است که ارتفاع واقع شده است و برای تردد و اظراف اطلاعاتی بهتر، نقشه طراحی و ساخت آن کمی تغییر کرده است.

 

ویدئو کانکس نگهبانی

عکس کانکس نگهبانی

عکس کانکس نگهبانی
عکس کانکس نگهبانی
عکس کانکس نگهبانی 3
عکس کانکس نگهبانی 4
عکس کانکس نگهبانی 5
عکس کانکس نگهبانی 6
عکس کانکس نگهبانی 7
عکس کانکس نگهبانی 10
عکس کانکس نگهبانی 8
عکس کانکس نگهبانی 11
عکس کانکس نگهبانی 9
عکس کانکس نگهبانی 12

سوالات متداول درباره کانکس نگهبانی

کانکس نگهبانی باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:
– مقاوم در برابر آب و هوا و شرایط جوی سخت
– دارای عایق‌بندی مناسب برای تنظیم دما در فصول مختلف
– مجهز به سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب
– دارای تهویه و روشنایی کافی داخلی
– مجهز به درب و پنجره‌های امنیتی و قفل‌های ایمن
– مساحت داخلی مناسب برای نشستن و تجهیزات نگهبانی
– طراحی ارگونومیک و راحتی کافی برای استقرار نگهبان

مهم‌ترین مسائل ایمنی در کانکس نگهبانی عبارتند از:
– استفاده از مصالح آتش‌سوز و ضد آتش برای سازه کانکس
– نصب کپسول آتش‌نشانی و سیستم اعلام حریق
– طراحی خروجی‌های اضطراری و راه‌های فرار مناسب
– رعایت استانداردهای برقی و جلوگیری از خطرات برقی
– مهار کردن تجهیزات و مبلمان برای جلوگیری از سقوط
– آموزش کارکنان در زمینه مقابله با حوادث اضط

 برای محافظت کانکس نگهبانی در برابر سرقت، اقدامات زیر پیشنهاد می‌شود:
– استفاده از قفل‌های درجه‌بالا و سیستم های امنیتی هوشمند
– نصب دوربین‌های مداربسته و سیستم‌های هشدار دهنده
– محصور کردن کانکس در محوطه محافظت‌شده و پایش آن
– نصب روشنایی مناسب در اطراف کانکس در شب
– آموزش کارکنان در خصوص رعایت نکات امنیتی

در طراحی کانکس نگهبانی، نکات زیر باید مد نظر قرار گیرند:
– ابعاد و فضای داخلی متناسب با نیازهای نگهبانی
– استفاده از مصالح مقاوم و دوام‌پذیر در ساخت
– طراحی قابل حمل و انتقال آسان برای نصب در محل
– در نظر گرفتن امکانات رفاهی و رعایت استانداردهای ایمنی
– امکان دسترسی راحت به درب ورودی و خروجی اضطراری
– سیستم‌های ارتباطی، گرمایشی و سرمایشی کارآمد

این صفحه چقدر کمکتان کرد؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها